Fontos változások az online fizetés világában

Szerző: | 2021. feb. 01. | Egyéb kategória

Január 1-jétől minden hitelintézetnek be kellett vezetnie az erős ügyfélhitelesítést internetes bankkártyás vásárláskor az uniós jogszabályokkal egyetemben. Több magyar bank már korábban bevezette ezt a folyamatot, ami azt jelenti, hogy az online fizetési felületek a kártyadatokon túl vagy egy további biztonsági kódot kell megadniuk, vagy applikáción megerősíteni a vásárlási szándékot az ügyfeleknek. Ezt mindenkinek a saját bankjánál kell beállítania ahhoz, hogy bankkártyával fizethessenek interneten.

Aki szokott bankkártyával vásárolni, online előfizetni, vagy csekket befizetni, egyenleget feltölteni, az már találkozhatott azzal, hogy a fizetési felület a korábban megszokottól eltérően már nem csak kártyaadatokat, SMS-megerősítő kódot kér, hanem egy plusz megerősítést is. A legtöbb hitelintézetnél ez vagy egy SMS-ben érkező kód, vagy előre megadott online fizetési jelszó (ezek kombinációja is lehet), illetve mobilalkalmazásban is történhet a hitelesítés. Ehhez vagy a mobilappban szükséges engedélyeznie az ügyfélnek a push üzeneteket, a telefonszámát kell egyeztetni a bankkal, hogy jóhelyre érkezzen az SMS, vagy megadnia az internetes kódot (telekódot, iPIN-t, stb.-t).

Erre azért van szükség, mert a bankkártyás fizetés az interneten 2021-től az Európai Unió erős ügyfélhitelesítést előíró (PSD2) irányelve alapján történik, így az online vásárlás még biztonságosabb lehet. Az erős ügyfélhitelesítési gyakorlat attól is véd, ha valakinek egyszerre lopnák el telefonját, és bankkártyáját, azt ne tudják könnyen vásárlásra felhasználni a megerősítő kód, push üzenet hiányában.

Internetes vásárlás bankkártyával 2021-ben

Bár legtöbbször internetes vásárláshoz használunk bankkártyát, csekkbefizetés, előfizetések megrendelése, egyenlegfeltöltés esetén is szükség lesz az erős ügyfélhitelesítésre. Aki úgy gondolja: ő pedig nem használja internetes vásárláshoz a bankkártyáját, az is jobb, ha túlesik a beállításokon, hogy ha a jövőben mégis szükség lesz rá, akkor ne érje kellemetlenség.

Általánosságban elmondható, hogy a bankok kétféle módot határoztak meg az internetes vásárlások jövőbeli biztonságosabb jóváhagyására. Az egyik jellemzően a mobilbank, mobilapplikáció segítségével történik. A másik mód pedig jellemző egy változó SMS-kód vagy állandó jelszó segítségével – vagy ennek a kettőnek a kombinációjával történhet. Az appban jellemzően a push üzeneteket kell engedélyezni, az SMS-kód használatához a mobilszámot egyeztetni, az állandó jelszó megadására pedig több mód is van. Nem könnyíti meg az ügyfelek dolgát, hogy ennek az állandó jelszónak az elnevezése bankonként változik:

  • Budapest Bank: internetes vásárlási jelszó
  • CIB: –
  • Erste Bank: netbank jelszó
  • GRÁNIT Bank: online vásárlási jelszó
  • K&H Bank: internetes vásárlási jelszó
  • MagNet Bank: –
  • MKB Bank: online PIN-kód
  • OTP Bank: telekód
  • Raiffeisen: –
  • Sberbank: online fizetési jelszó
  • Takarékbank: iPIN
  • UniCredit: Telefonbank PIN-kód